Rwa kulszowa czy korzonki?- jak je odróżnić

Czy to rwa kulszowa czy korzonki? Takie najczęściej zadajemy sobie pytanie gdy doskwiera nam ostry ból kręgosłupa. Są to dwa różne schorzenia. Ze względu jednak na bardzo podobne objawy bardzo często wielu z nas myli je ze sobą. Sposoby radzenia sobie z tymi dolegliwościami są nieco różne. Podobnie jak przyczyny ich powstania, co postaram się wyjaśnić, w sposób jak najbardziej prosty i zrozumiały. Będzie to jednocześnie wskazówka jak sobie z nimi radzić, a przede wszystkim jak zabezpieczyć się przed ich powstaniem.

Rwa kulszowa

Pod tą nazwą kryje się zespół objawów wywołanych uciskiem obwodowej części nerwu kulszowego lub jego korzeni. Jest więc ona objawem spowodowanym zaburzeniami występującymi w tkankach leżących w pobliżu nerwu kulszowego, w wyniku czego powstają uciski na ten nerw. Rwie kulszowej najczęściej towarzyszą różnego rodzaju dolegliwości kończyny dolnej (tj. drętwienia, zaburzenia czucia, braki siły mięśniowej). Ucisk na nerw kulszowy bardzo często wywołany jest przez struktury kręgosłupa (np. krążek międzykręgowy w stanie dyskopatii, zawężony otwór międzykręgowy). Mówiąc po chłopsku, najczęstszymi przyczynami rwy kulszowej są schorzenia kręgosłupa, wynikające w wielu przypadkach z naszego własnego zaniedbania. Nasz obecny styl życia (czyli długotrwałe siedzenie przed komputerem, w samochodzie, brak ruchu, zła dieta, stres, nadwaga itd.) sprawiają, że nasz kręgosłup, a przede wszystkim mięśnie go utrzymujące, działają nieprawidłowo, z czasem słabnąc i wywołując między innymi rwę kulszową. Poza skrajnymi przypadkami (związanymi z nagłą kontuzją czy nieszczęśliwym wypadkiem), rwa kulszowa jest schorzeniem powstającym przez długi czas. Często bagatelizujemy pewne objawy doprowadzając nasz kręgosłup i jego mięśnie do stanu, w którym ostry stan chorobowy jakim jest rwa kulszowa niestety musi wystąpić.

Jak zabezpieczyć się przed rwą kulszową?

rwa kulszowa czy korzonki
  1. Przede wszystkim zatroszczmy się o nasze ciało. Dotyczy to głównie mięśni utrzymujących kręgosłup we właściwej postawie. Zadbajmy więc o właściwy ruch i wprowadźmy ćwiczenia fizyczne. To one w znacznym stopniu odpowiadają za utrzymanie siły i elastyczności naszych mięśni. W przypadku gdy poprzez codzienną pracę fizyczną obciążamy mocno kręgosłup, postawmy na właściwą profilaktykę. Powinniśmy wówczas włączyć do naszego życia głównie ćwiczenia rozciągające i przywracające elastyczność mięśniom kręgosłupa.
  2. Zwróćmy uwagę na prawidłową dietę. Dostarczenie do naszego organizmu dobrych, pełnowartościowych składników odżywczych (witamin, minerałów, dobrego białka itp.) pozwoli na prawidłową pracę i odbudowę naszych tkanek.
  3. Zadbajmy o właściwą wagę naszego ciała, ponieważ jest to jeden z głównych czynników schorzeń kręgosłupa. Jeśli nie wierzycie to włóżcie sobie plecak z przykładowo dwudziesto- kilogramowym obciążeniem i pochodźcie z nim kilka godzin. Pewnie już po godzinie będziecie odczuwać napięcia mięśniowe w okolicy kręgosłupa.
  4. Znajdźcie sposób radzenia sobie ze stresem. W dzisiejszych czasach wyeliminowanie stresu z naszego życia jest raczej niemożliwe. Istnieje jednak wiele różnych sposobów aby sobie z nim poradzić. Uprawianie sportu, odprężająca muzyka czy jakiekolwiek pasje sprawiają, że skutki stresu są znacznie mniejsze. Bądźmy więc jak najczęściej w radości, bo nasz organizm tego bardzo potrzebuje do zachowania zdrowia.

Czy masaż może przynieść ulgę w rwie kulszowej?

Nie bez znaczenia są niezwykłe właściwości masażu, zarówno w zapobieganiu jak i leczeniu rwy kulszowej. Poprzez masaż przywracamy skutecznie właściwą strukturę mięśni i kręgosłupa. W jego trakcie uwalniamy ogromne ilości napięć mięśniowych, stresów, uelastyczniamy i wspomagamy odbudowę mięśni. Warto podkreślić jednak, że w ostrych stanach tej choroby, musimy poświęcić trochę czasu na przywrócenie zdrowia. Tak „długo jak na nią pracowaliśmy”, tak też musimy uzbroić się w cierpliwość przy przywracaniu dla naszego kręgosłupa prawidłowej struktury  i funkcji, które spełnia. W przypadku profilaktycznego zastosowania masażu sytuacja jest skrajnie różna. Każdy zabieg zabezpiecza nas w dużym stopniu przed wystąpieniem rwy kulszowej. Taki masaż jest znacznie przyjemniejszy, ponieważ nie mamy jeszcze ogromnych napięć mięśniowych i podrażnionych nerwów. Nasz organizm inaczej wówczas reaguje a my sami mamy inne nastawienie psychiczne. Nie robimy nic na siłę, pod presja czasu i niedyspozycji. Możemy wówczas skorzystać z wszystkich dobrodziejstw masażu, zwłaszcza z jego odprężającego, relaksującego i odmładzającego działania.

Zapalenie korzonków

Korzonki to bardzo potoczna nazwa schorzenia. Charakteryzuje się bezpośrednim oddziaływaniem (podobnie jak w przypadku rwy kulszowej) na korzenie nerwowe, czyli włókna nerwowe wychodzące z naszego kręgosłupa. Przyczyną tego schorzenia są najczęściej stany zapalne, pojawiające się w naszym organizmie. Zapalenie korzonków nie musi łączyć się (i często nie jest połączone) z dolegliwościami kończyn (tak jak w przypadku rwy kulszowej). Najczęściej czujemy paraliżujący, „łamiący w pół” ból kręgosłupa. Schorzenie to może wystąpić nagle i niespodziewanie, pod wpływem różnych czynników powodujących stan zapalny w naszym organizmie. Inaczej więc niż rwa kulszowa, zapalenie korzonków przychodzi często nagle i niespodziewanie. Mimo iż wydaje nam się, że mamy zadbane ciało, dobrze rozwinięte i elastyczne mięśnie i prawidłową wagę ciała. Można wyciągnąć wniosek, że ciężko zabezpieczyć się nam przed czymś co przychodzi nagle, niespodziewanie i na co czasem nie mamy wpływu. Dużo w tym stwierdzeniu prawdy, jednak nie jesteśmy wcale tacy bezbronni, co postaram się wyjaśnić.

Jak zapobiegać?

Jak pisałem powyżej przyczyną wystąpienia zapalenia korzonków są stany zapalne, głównie w okolicach kręgosłupa. Wiemy, że stany zapalne w naszym organizmie to coś niepożądanego. A jednak występują w mniejszym lub większym stopniu w ciele każdego z nas. I tu jest cała tajemnica, ponieważ z „rozsądną” ilością występujących stanów zapalnych nasz układ odpornościowy doskonale sobie poradzi, jeśli tylko właściwie o siebie zadbamy. Jeśli natomiast poprzez nasz styl życia tych stanów pojawia się zbyt dużo, nasz organizm w pewnym momencie nie jest w stanie sobie z nimi poradzić. Skutkiem tego jest choroba.

Jeśli zadbamy o swoje ciało mamy dużą szansę, że zapalenie korzonków ominie nas dużym łukiem.

Zatem aby uchronić się przed zapaleniem korzonków (jak i ogromnej większości chorób) musimy o siebie szczególnie zadbać, praktycznie na każdym poziomie. Jest to zarówno prawidłowa dieta, ruch, radzenie sobie ze stresem, właściwa waga, czy coraz częściej potrzebna suplementacja odpowiednimi witaminami i minerałami. Oczywiście nadużywanie alkoholu, papierosy czy inne używki, (nawet brak odpowiedniej ilości snu) maja bardzo duży wpływ na powstawanie stanów zapalnych w naszym ciele.

Co robić gdy dopadnie nas zapalenie korzonków?

Jeśli już zachorujemy to przede wszystkim musimy pozbyć się głównej przyczyny, czyli stanów zapalnych. Odpoczynek, prawidłowe ogrzanie pleców i odpowiedni czas na pozbycie się tej przyczyny to podstawa. Lekarz zazwyczaj zastosuje różnego rodzaju leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Możemy zastosować również naturalne sposoby wspomagające leczenie stanów zapalnych, czyli odpowiednie witaminy (np. C, D, K2). Możemy zastosować choćby nacieranie i okłady wyciągami z ziół. Duże znaczenie ma zastosowanie wyciągu z ziół szwedzkich, czy okłady z rozgrzanego wosku pszczelego. Obie te metody stosowałem z dobrym skutkiem na sobie.

Rwa kulszowa czy korzonki-kiedy skuteczny jest masaż?

Co warto zapamiętać, że w odróżnieniu od rwy kulszowej, przy zapaleniu korzonków masaż niekoniecznie jest wskazany. Powinniśmy raczej skupić się na spokojnym i niestety powolnym leczeniu stanów zapalnych, odpoczywając i ogrzewając bolące plecy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o niezwykłych właściwościach masażu przeczytaj także:

Opublikowany przez: Karol Kulesza

Masażysta w Holistic Masaż i Dietetyka.

Miłośnik sportu. Propagator świadomego, aktywnego i zdrowego życia. Zwolennik podejścia holistycznego w patrzeniu na człowieka.

W swej praktyce skupia się na pomocy w odzyskaniu równowagi w ciele i umyśle.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *