Dlaczego zimą waga wzrasta i jak sobie z tym poradzić?

zimą waga wzrasta
O tym dlaczego zimą waga wzrasta zastanawiamy się co roku, kiedy przed sezonem wiosennym stajemy na wagę by w końcu rozpocząć realizację swych noworocznych postanowień.
Rzeczywiście często bywa tak, że zimą ważymy nieco więcej niż latem. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami. Przede wszystkim tym, że wiosną i latem:
  • Mamy zdecydowanie większą motywację by dbać o swoją sylwetkę. Ubieramy lżejsze ubrania, które eksponują znacznie więcej niż ciepłe swetry czy marynarki; planujemy także urlopy, podczas których nie chcemy wyglądać gorzej niż nasze koleżanki ?,
  • Częściej się ruszamy. Kiedy jest ciepło mamy większą ochotę na spacery czy aktywność na świeżym powietrzu, zimowe wieczory spędzamy raczej pod ciepłymi kocami z kubkiem ciepłego kakao lub grzańcem ?,
  • Jemy o wiele więcej warzyw i owoców. Późna wiosna i lato to okres, w którym możemy w nich wybierać do woli, poza tym upalne temperatury powodują, że samoistnie wybieramy potrawy lżejsze, takie jak sałatki, lekkie zupy, warzywne gulasze, itp.
Warto także podkreślić, że w okresie jesienno- zimowym w naszym organizmie zachodzą pewne wahania hormonów, a dokładnie serotoniny i melatoniny. Mogą mieć one wpływ na zwiększenie apetytu, zwłaszcza na słodycze.
Wszystkie wymienione zjawiska są naturalne, ale nie powinny stanowić wymówki do tego by sobie całkowicie odpuszczać stosowanie podstawowych zasad zdrowego stylu życia. W przeciwnym razie może się zdarzyć tak, że kiedy przyjdzie już przez wszystkich oczekiwana wiosna, będziemy mieć spory nadbagaż. Z nim już ciężko nam będzie sobie poradzić przed kolejnym sezonem wakacyjnym.
zimą waga wzrasta
A zatem, co możemy zrobić, aby utrzymywać naszą wagę, w miarę możliwości, na stabilnym poziomie? Pewne zasady są niezmienne, niezależnie od pory roku!
gh

1. Nie zapominaj o aktywności fizycznej!

Od niej zależy nasze zdrowie, nasza odporność i nasza sylwetka. Ubierz się cieplej i wyjdź na spacer lub lekką przebieżkę. To naprawdę świetnie hartuje nasz organizm, zapobiegając w ten sposób przed częstymi infekcjami. Jeśli wolisz, możesz także zdecydować się na zajęcia w zamkniętych pomieszczeniach: aerobik, zumbę, siłownię, basen. Wybór naprawdę jest ogromny. Jestem też przekonana, że taka aktywność wpłynie bardzo pozytywnie na Wasze samopoczucie.

2. Staraj się stosować rozsądną dietę!

Nie przejadaj się, jedz kiszonki, surówki z warzyw korzeniowych, kiełki, wartościowe białko (nabiał, niezbyt tłuste mięsa, warzywa strączkowe), pełnoziarniste pieczywo i kasze. Unikaj słodyczy. Możesz sobie czasem pozwolić na suszone owoce lub gorzką czekoladę- ale w rozsądnych ilościach. Jeśli masz możliwość upiecz domowe ciasto, zamiast je kupować (najlepiej wybierając zdrowe słodzidła, takie jak ksylitol, daktyle, dojrzałe banany). Pamiętaj, że cukier ma bardzo destrukcyjny wpływ na całe nasze zdrowie, nie tylko na naszą sylwetkę!

3. Dbaj o swoją kondycję psychiczną.

Nie przemęczaj się, zadbaj o prawidłową redukcję stresu. Dobrze się wysypiaj (ok. 8h dziennie). Przemęczony, zestresowany organizm będzie domagał się dostaw energii w postaci słodyczy czy innych niezdrowych przekąsek.

4. Suplementuj witaminę D.

Teraz to absolutna konieczność (chyba, że zjadasz 2 porcje tygodniowo tłustych ryb, takich jak: łosoś, śledź, makrela, dorsz). W tym okresie zwiększamy swoje niedobory na tę właśnie witaminę, a to najczęściej wpływa na kłopoty w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

5. Nie odpuszczaj diety.

Przed nami okres świątecznych spotkań z najbliższymi i jakże często świątecznego „obżarstwa”. Aby nie denerwować się, że sylwestrowa kreacja się nie dopina, dbaj teraz o swoją dietę w sposób szczególny.

Mam nadzieję, że moje rady w jakiś sposób Ci pomogły. Ja stosuję je od kilku lat i od tego czasu moja waga waha się nieznacznie. Myślę zatem, że są skuteczne 😉
!
A Ty jakie masz sposoby na zimową oponkę? Jak sobie z nią radzisz? Zapobiegasz, czy od nowego roku, jak co roku, wyznaczasz sobie ambitne postanowienia?
!
Jeśli interesują cię sposoby dbania o zdrową sylwetkę przeczytaj także: moje zasady zdrowego stylu życia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *