Ból kręgosłupa- jak sobie z nim poradzić w trakcie ciąży?

ból kręgosłupaCiąża jest szczególnym stanem w życiu kobiety, w którym należy zwrócić szczególną uwagę na zdrowe odżywianie, odpowiednio dobraną aktywność fizyczną, równowagę energetyczną oraz wyeliminowanie wszelkich możliwych sytuacji stresowych. Kręgosłup kobiety ciężarnej musi w tym czasie utrzymywać również rosnące w brzuchu dziecko, co jest dla niego niezłym wyzwaniem. Chyba każda kobieta, która była choć raz w ciąży wie jak dużym obciążeniem dla organizmu, a w szczególności dla kręgosłupa, jest ciąża. Zwłaszcza w jej końcowej fazie. W takim przypadku wiele kobiet zastanawia się czy może w trakcie trwania ciąży skorzystać z masażu, który minimalizuje odczuwany ból kręgosłupa ?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak prosta i jednoznaczna.

W teorii masażu klasycznego ciąża jest przeciwwskazaniem do wykonywania masażu, takie samo podejście stosuję w masażu tybetańskim sang-czu. Jest to spowodowane między innymi charakterem tych masaży czy pozycją w jakiej pacjent jest masowany. Ponieważ te dwa rodzaje masażu są podstawą mojej pracy musiałem już wiele razy odmówić wykonania masażu dla kobiety w ciąży. Oczywiście miałem na względzie dobro jej i dziecka. Są specjalne rodzaje masażu dla kobiet w ciąży więc można poszukać terapeuty z odpowiednim przygotowaniem. Pamiętajmy jednak, że taki masaż wykonuje się w innej pozycji (zazwyczaj pacjentka leży na boku, a nie na brzuchu) i z o wiele mniejszą siłą. Będzie to wówczas raczej sposób na niewielkie zmniejszenie bólu kręgosłupa, a nie ich wyeliminowanie. I pamiętajmy także żeby w każdym przypadku uzyskać opinię lekarza prowadzącego ciążę dotyczącą możliwości skorzystania z takiego masażu.

Najlepszym sposobem wyeliminowania lub przynajmniej zmniejszenia problemu jakim jest ból kręgosłupa podczas ciąży jest odpowiednie przygotowanie do niej naszego organizmu. Dobrze rozwinięte, zadbane i elastyczne mięśnie (zwłaszcza mięśnie kręgosłupa oraz mięśnie brzucha) są niezwykle ważne. Dają duże prawdopodobieństwo przejścia przez ciążę w sposób jak najmniej bezproblemowy (wyeliminowanie bólów kręgosłupa). Także ze względu na problemy z kręgosłupem, kobieta powinna się przygotować do ciąży o wiele wcześniej. Odpowiednie ćwiczenia fizyczne, prawidłowe odżywianie i oczywiście masaż, są świetnym połączeniem. W zasadzie jest to także przepis na codzienne zdrowie i dobre samopoczucie. Jednak dla kobiet planujących zajście w ciążę nabierają szczególnego znaczenia, odpłacając się później w trakcie trwania tego niezwykłego okresu.